Monday, March 13, 2017

Meningkatkan Kualiti Sperma

As salam semua..

Ramai di antara kita yang mengabaikan kesihatan organ pembiakan lelaki kan? Selalu kita cerita pasal perempuan saja kan...Meh, kita share info mengenai makanan-makanan yang dapat membantu untuk meningkatkan kualiti sperma bagi lelaki :

Image result for bananaPisang 

Mengandungi bromelain, sejenis enzim yang turut terdapat dalam buah nanas. Ia adalah enzim anti-inflamasi semula jadi yang boleh membantu meningkatkan pengeluaran testosteron iaitu hormon seks lelaki. Selain itu, pisang kaya dengan vitamin B1, A dan C yang penting dalam penghasilan sperma yang baik.


Image result for chocolate
Coklat  

Sememangnya mempunyai pelbagai khasiat terhadap tubuh badan. Coklat mengandungi L-arginine, sejenis amino asid yang diperlukan oleh tubuh dalam penghasilan sperma. Coklat dapat meningkatkan bilangan sperma dan isi padu air mani. Pengambilan L-arginine sebagai suplemen tambahan dalam beberapa bulan dapat meningkatkan kuantiti dan kualiti sperma. 

Image result for garlicBawang putih  

Mengandungi oxide synthase (NOS) yang merupakan bahan yang memainkan peranan yang penting dalam ereksi. Bawang putih juga mengandungi selenium dan vitamin B6 yang penting dalam penghasilan sperma yang sihat.



Image result for pomegranateBuah delima 

Mengandungi bahan anti oksida yang dapat melawan malondialdehyde (MDA), sejenis bahan kimia dalam salur darah yang boleh membunuh sel sperma. Malondialdehyde ini juga terdapat dalam air mani yang menunjukkan sperma kurang berkualiti. 





Daging merah - Mengandungi zat seperti zink yang membantu menghalang radikal bebas dari menjadi sebahagian dari sperma, yang akan mengurangkan kualitinya. Zink juga membantu testosteron dari bertukar kepada estrogen yang akan mengakibatkan kurang nafsu syahwat. Ia juga dapat membantu mengurangkan masalah mati pucuk.


Image result for kacang walnutKacang walnut 

Selain mengandungi arginine, kacang walnut juga mengandungi asid lemak omega-3 yang dapat membantu meningkatkan aliran darah ke arah alat sulit lelaki. Selain itu, kacang walnut mengandungi anti oksida sebanyak dua kali ganda berbanding kacang-kacang yang lain.


Image result for spinachBayam 

Terdapat banyak kandungan asid folik dalam bayam yang boleh membantu meningkatkan kuantiti sperma. Bahan ini juga mampu membantu menghasilkan sperma yang sihat dan tinggi mobilitinya.




Image result for eggTelur 

Dapat membantu meningkatkan bilangan sperma dan membaiki kesuburan. Telur kaya dengan kandungan vitamin E, di mana kekurangannya boleh menyebabkan berlakunya kemerosotan tisu buah alat sulit lelaki.




Image result for waterAir 

Cara yang paling mudah untuk meningkatkan bilangan sperma adalah dengan meminum air yang mencukupi setiap hari. Ia sangat penting bagi memastikan tubuh badan awak sentiasa terhidrat bagi meningkatkan fungsi sel-sel dalam badan termasuklah sel sperma. Bilangan pengambilan air yang mencukupi adalah antara lapan hingga sepuluh gelas air setiap hari.

Kesimpulannya, amat penting bagi lelaki menjaga pemakanan agar dapat memastikan kualiti sperma terbaik dan sihat serta sekaligu dapat memperbaiki hubungan di antara anda dan si isteri.

Supplement/ makanan tambahan yang dicadangkan: Vitamin E Complex, Zinc Complex, b Complex dan Garlic Complex

#bangkitshaklee

Erna 0146907178
Pengedah Sah Shaklee Anda!
SID883367

Thursday, March 9, 2017

Kajian ke atas Khasiat Buah Delima

Beberapa Fakta Buah Delima


Nama glamor Pomegranate (Punica Granatum). Tumbuh di antara 5-8 meter tinggi.

Khasiat Tambahan Kepada Lelaki

Mengurangkan Risiko Mati Pucuk. Pemakanan dan peminuman buah delima secara berkala boleh mengurangkan risiko kanser prostat, mati pucuk ataupun atherosclerosis. Kandungan anti oksidanya yang tinggi boleh mengelakkan anda daripada risiko penyakit-penyakit tersebut.
Merawat Kanser Prostat. Kajian menunjukkan bahawa dengan pengambilan buah delima boleh mengurangkan dan dalam beberapa kes boleh menyembuhkan pesakit kanser prostat.
Khasiat Tambahan Kepada Perempuan

Memberikan Kesihatan Ketika Mengandung. Buah delima mengandungi niacin, asid folik, potassium, kalsium, vitamin c, zat besi dan serat yang tinggi. Kandungan ini boleh mengekalkan tahap kesihatan wanita yang sedang mengandung dan perkembangan bayi.
Sifat buah delima yang anti inflamasi mengekalkan peredaran darah, sangat baik untuk perkembangan fetus bayi. Selain itu, buah delima mempunyai potassiun yang mana boleh mengelakkan kekejangan semasa mengandung. Pengambilan buah delima secara berkala oleh ibu yang mengansung boleh mengurangkan risiko kelahiran tak cukup bulan.
Pengambilan jus delima semasa mengandung boleh mengurangkan kekejangan dan masalah tidur yang biasanya dialami oleh wanita yang berbadan dua. Delima juga boleh meningkatkan kadar peredaran darah ke janin, yang mana boleh mengurangkan risiko kerosakan otak.
Mengurangkan Risiko Kanser Payu Dara. Kajian menunjukkan bahawa kandungan ellagitannins dalam buah delima boleh mengelakkan perkembangan sel kanser payu dara.

3 Kajian Kes Ke Atas Khasiat Buah Delima

Sekiranya anda tertanya-tanya, betul ke buah ini mempunyai banyak khasiat? Percayalah bahawa sudah melakukan kajian terhadap buah ini, bahkan sejak zaman dahulu lagi. Berikut adalah salah satu daripadanya.

1. Kanser Prostat

Satu kajian pada 2006 telah menemui bahawa meminum 227ml jus buah delima setiap hari boleh melambatkan perkembangan kanser prostat lelaki. Namun, walaupun kajian tersebut dilakukan dengan penuh teliti, terdapat beberapa pihak yang tidak bersetuju dan meminta beberapa kajian tambahan untuk menyokong penemuan ini.

2. Arteri yang sempit (Carotid Artery Stenosis)

Satu kajian telah dilakukan pada 2004 tentang pesakit Carotid artery stenosis, mendapati bahawa pengambilan 50ml jus delima setiap hari selama 3 tahun boleh mengurangkan kesan buruk kolestrol kepada arteri sebanyak 50%, dan boleh menghalang perbentukan kolestrol dalam badan.

3. Masalah Jantung

Satu kajian telah dibuat pada 2005 ke atas 45 pesakit yang mempunyai masalah jantung. Mereka diberi minum 238ml jus delima selama 3 bulan dan hasilnya sangat memberansangkan. Peredaran darah mereka semakin baik dan risiko sakit jantung semakin berkurang.

4 Peringatan Tentang Pengamalan Buah Delima

Sebelum anda mengamalkan pemakanan buah delima, anda perlu mempertimbangkan beberapa perkara kerana buah ini boleh memberikan kesan yang negatif sekiranya anda tidak mengikut senarai di bawah:
1. Jus delima tidak digalakkan diambil oleh orang yang sedang mengalami selesema, batuk, cirit birit ataupun penyakit yang berkaitan.
2. Jus delima mempunyai anti oksida yang boleh merendahkan tekanan darah. Oleh itu, sekiranya anda sedang mengambil ubat tekanan darah dari doktor anda, anda tidak digalakkan untuk meminum jus delima ini. Hal ini kerana berbuat demikian boleh menyebabkan anda mendapat tekanan darah yang sangat rendah (hypotension).
3. Orang yang mempunyai alahan pada sesetengah tumbuhan dan asma ada kemungkinan mempunyai alahan pada buah ini. Alahan yang biasa adalah muntah, mata berasa gatal dan kesukaran bernafas.
4. Buah delima boleh mengganggu kesan beberapa ubat, terutamanya ubat kolestrol.
Banyak lagi info pasal buah delima ni...nanti study lagi...

Tuesday, February 21, 2017

5 Faktor Kesuburan Lelaki Menurun

As salam and good morning uolsss....

Tajuk entri kita pagi ni dengar agak remeh. Tapi, hakikatnya bukan sahaja perempuan kena jaga tahap kesuburan tapi lelaki juga sama.

Cuba kita tengok 5 faktor tersebut:

1. Pancaran Radiasi

Telah dikenalpasti Sinaran X dan juga racun serangga boleh mengganggu penghasilan sperma yang menyebabkan anda tidak subur. 

2.  Suhu Panas Melampau

Cuaca panas, bahan bakar, peralatan elektronik dan sebagainya dapat menghasilkan haba yang menjadi salah satu punca ketidaksuburan lelaki. Apabila pancaran secara terus haba yang panas mampu membuat kadar penghasilan sperma berkurangan dan lemah.

Cuba hindari daripada terdedah secara berterusan untuk memastikan hormon anda bertidak natural/normal untuk menghasilkan sperma bermutu tinggi.

3. Elakkan Pakai Seluar Ketat

Seluar dalam yang ketat akan menyekat pengudaraan dan kepadatan ruang ini menyebabkan zakar dan testis sukar untuk menembusi udara. Ini sekaligus menyempitkan saluran dalaman alat sulit untuk berfungsi secara natural dan akhirnya mengurangkan ketidaksuburan dan produktiviti.

4. Stress

Apabila anda stress, cuba lakukan senaman, gimnasium atau aktiviti luar yang produktif dan semulajadi. Ini dapat mengelakkan diri anda daripada terus stress. Ketenangan anda banyak mempengaruhi anda beraksi di ranjang bersama pasangan anda. Fokus dan bertenang untuk hubungan seksualiti yang berkesan.

5. Katakan 'STOP" untuk Merokok

Amalan diet anda akan lebih berkesan 200% apabila anda tidak merokok. Ini kerana, pemakanan yang sihat seperti buah-buahan, sayur-sayuran malah pengambilan protein tinggi dan makanan antioksida yang cukup perlu untuk meningkatkan tahap kesuburan lelaki.

6. Kurang Mengamalkan Makanan Tambahan - Vitamin E Complex Shaklee

Mengamalkan Vitamin E Complex dapat meningkatkan kesuburan dengan megurangkan radikal bebas yang boleh merosakkan kualiti sperma. 

                                    


So, dah bicang di atas...lelaki watch out..improve your fertility...have a quality life  💪💪💪💪💪

Pm/Whatsapp
Erna 0146907178
SID883367

Saturday, February 18, 2017

Menantu Idaman Isteri diSayang

As salam dan selamat pagi uollss..

Pagi- pagi ni terdetik nak share dan bincangkan macam mana nak jadi menantu pilihan mentua. Sesungguhnya hubungan kekeluargaan yang baik sangat mempengaruhi corak kehidupan kita seharian. Ibu bapa pasangan kita juga merupakan ibu bapa kita sejak mula kita bernikah dengan pasangan kita.


Bagi yang baru nak mendirikan rumah tangga mesti berdebar-debar dan terfikir macam mana nak biasakan diri dengan keluarga pasangan kita nanti kan? So, let share and learn some tips below:

1) Sentiasa berfikir positif

Bayangkan keluarga atau ibu bapa pasangan kita adalah seperti ibu bapa kita sendiri. Ini penting agar kita akan lebih berasa diterima dan tidak asing dalam keluarga pasangan kita tersebut. Beramah mesralah dan belajar untuk memahami apa yang disukai atau tidak disukai oleh mentua kita. Jangan takut untuk melakukan sesuatu yang baik untuk mentua kita sebab fikiran positif memberi kesan dan tindakan yang positif.

2) Sentiasa Memahami dan Peka

Menghormati privasi dan mahu untuk menerima nasihat daripada mentua kita akan menjadikan mereka rasa labih dihargai. Setiap pendapat mentua kita sesungguhnya tiada lain untuk kebaikan anaknya dan pekalah terhadap apa jua yang disukai atau tidak. Contohnya, hal selera makanan, selera pakaian malah aktiviti hariannya. In Shaa Allah mentua akan mengingati dan rasa kepedulian kita terhadap mereka.

3) Melayani dan Temukan Kesamaan

Macam mana nak layan mentua walaupun kita tidak duduk sembumbung? Pada hari-hari cuti, datanglah membantu hal-hal kerja rumah, bersihkan kawasan rumah, menemani untuk berbelanja dan rawatlah mereka semasa sakit. Hal positif inilah yang akan menjadikan mentua kita akan mengasihi kita dan pasangan kita akan lebih menyayangi kita. Cari persamaan minat anda dengan mentua mungkin berkebun, bisnes atau pun minat yang lain. Pengalaman yang dimiliki mentua anda dapat anda manfaatkan untuk masa depan anda sekeluarga.

4) Komunikasi yang Baik

Sesungguhnya komunikasi yang baik sangat penting dalam hal-hal kekeluargaan. Menantu yang mempunyai komunikasi yang baik dengan mentua akan meningkatkan lagi keakraban dan kemesraan. Mintalah pendapat mentua sekiranya pasangan anda mengalami kesukaran yang kita tidak dapat atasi. Diskusikan hal-hal kekeluargaan kerana ada hal-hal yang mentua kita lagi tahu mengenai pasangan kita. In Shaa Allah kita akan rasa lebih dekat dan saling penduli. Hal sukar menjadi mudah kerana masalah dapat diselesaikan bersama-sama. In Shaa Allah.

Okay..sampai sini sharing saya. Ni pun, ambik kira isu-isu yang berlaku disekeliling kita dan ilmu-ilmu bermanfaat untuk jadi pedoman bersama.

Terima Kasih,

Erna

Friday, February 17, 2017

Kenali Tanda-tanda Menstruasi/Haid

As salam dan Selamat Petang..

Tajuk entri kita hari ni pasal apa tanda-tanda kita nak menstruasi atau pun lebih senang 'datang bulan'. Menstruasi melibatkan perubahan hormon dalam seseorang wanita yang mempengaruhi organ-organ reproduksi yang mana ketika itu tubuh akan merasakan gejala-gejala menstruasi.


Di antara tanda-tanda tersebut:

a) Perubahan Fizikal

1. Gangguan pencernaan- sembelit, perut kembung cirit-birit, mual perut 'cramp' malah selera makan yang bertambah-tambah.
2. Masalah kulit- jerawat tumbuh banyak
3. Payudara sakit
4. Sengal sendi
5. Punggung dan pinggang kebas/sakit
6. Insomnia
7. Berat badan turun

b) Perubahan Emosi
1. Perasaan mudah marah, depresi atau cemas.
2. Mudah terasa, tegang dan mudah bersedih
3. Mudah rasa penat

Jadi, pada gadis-gadi yang baru mula datang haid tu jangan gabrah ata cemas. Perubahan-perubahan ini normal bagi sesetengan wanita yang dewasa.

Nak atasi masalah sengugut ketika hari?

Cuba amalkan pengambilan GLA Complex, Alfalfa Complex dan Ostematrix. In Shaa Allah dapat mengurang kesakitan semasa haid dan membantu melancarkan haid anda setiap bulan.

Pm/Whatsapp
Erna 0146907178
SID883367
Shaklee Distributor Anda




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

DISCLAIMER

* This product is not intended to diagnose, treat, cure or prevent any diseases.

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

Follow me

Google+ Followers

Total Pageviews